 |
 |
Ebben az vben a Benetton erstett: a leglelkesebb kertvadsz, Briatore sikerrel jrt, megszerezte a Renault V10-es motort (igaz, ehhez elbb meg kellett vennie a Ligier csapatot), gy Schumacher pihenidejt azzal tlthette, hogy a Ligier raktjt nyzta, ismerkedvn a motorral.
Ezt mondta a sajtnak janurban: "Eddig is sejtettem, de most mr megbizonyosodtam rla, a Renault motor az F1 legjobbja". lltst igazolta a tny, Estorilban a ngy Williams-Renault volt a leggyorsabb: Hill, Coulthard, Boullion s Collard vezetsvel. A teszteken rszt vehetett egy ifj nmet is, Jrg Mller, F-3-as pilta - kzvetlenl Schumi meghvsra, aki gy hozzsegtette a fiatal tehetsget egy komoly lehetsghez. A tesztelsen jelen lv IndyCar csapatfnk, Roger Penske szereplsi vgytl hajtva kijelentette: Schumacher 96-ban a McLarennel versenyzik majd. Na igen.
1995-ben a Benetton mr a csapat vilgbajnoki cmet is megnyerte, amiben oroszlnrsze volt Schumacher 102 pontjnak, illetve megbzhat csapattrsnak, Herbertnek, (45 pont) aki a msodik szm versenyzk mindkt futamt megnyerte (Angliban s Olaszorszgban Hill htulrl tkztt Schumacherrel, mindktszer kiestek).
A tlen mg tbbeslyesnek tn versenyfuts hamar kteslyess apadt, jra Schumacher s Hill kergette egymst a tabelln, viszont ezttal egyforma, V10-es Renault motorjuk volt. A Ferrari elhatrozta magt a 10 hengeres motor mellett (de vgl nem vetette be), a McLaren kirgta Peugeot-t s a Mercedesszel egyezett meg, de tlsgosan friss volt ez a kapcsolat, nem termkeny, inkbb szz.
A szezonkezdetet izgalmas bvrkaland elzte meg. Schumi: "Lehorgonyoztuk a yachtot, lemerltnk a bartaimmal, s amikor az oxignpalack kezdett kirlni, feljttnk a felsznre. A hajnknak nyoma sem volt. A tvolban lttunk egy parnyi pontot, nem volt ms vlaszts, elkezdtem teljes erbl szni, remnykedve, hogy a yacht lesz az. Teljesen elkszltem az ermmel, mire utolrtem, gyorsan sodrdott. rkkal ksbb is remegtem az izgalomtl, akkor reztem elszr hallflelmet."
Hill kicsszott az idnynyitn, Schumacher rklte a vezetst, gy gyztt, mikzben Coulthard (Williams) msodik lett. Az ELF-et benzinmanipulcikkal vdoltk, sebtiben elvettk a kt istll brazliai pontjait. Michael tbbet kockztatott, mint valaha (aminl tbbet felvllalni szinte lehetetlennek tnt, amennyit csak a Ferrarinl fog produklni), szinte llandan esett-kelt az edzsen, egy elfkezs itt, egy megprdls ott, egyre csak csszklt, korriglt. A tavalyinl motorikusan ersebb Benetton alvzval gondok voltak, elgtelen volt a kocsi tfekvse kis nslynl, kevs benzinnel (edzskrlmnyek kztt). Az argentin futamon Hill gyztt, majd megismtelte azt San Marinban - Schumacher nagy hibt kvetett el a nedves plyn, kicsszott s sszetrte a kocsijt! Elkpeszt hiba volt. A spanyol s a monaci versenyen szerzett gyzelmekkel tpszkodott fel jra, s ezutn mr diktlta a vilgbajnoksg kimenetelt.
 |
Schumacher s Alesi |
Forrs: FORIX |
A kanadai eset jl mutatja, hogy a mindenron gyzni akars rzse (akr a korbbi nagy versenyzket) nha t is becsapja. Figyelmeztettk, kmlje a motort. Nem hallgatott az okos szra, nyrta az autt, megprblt mskpp vezetni, mg erteljesebben. A kormny vltgombjt oly vadul nyomkodta, hogy az tnkrement. Ki kellett mennie j kormnyrt, s egy elektronikai fellvizsglatrt. Ez a gyzelmbe kerlt, utna mr hiba futotta a krrekordokat, hiba hozott az eltte halad Panison krnknt 3 msodpercet, mr kptelensg volt felzrkznia. A tiszteletkrben felvette a stoppol Alesit, a francia els s egyetlen gyzelmt a Benetton tetejn lovagolva nnepelte.
Az edzsek - mily meglep - Williams-Renault flnyt mutattak. Gyakran mr a pnteki idejvel kibrelte az elssget Hill vagy Coulthard, ami jl demonstrlta a Williams kocsikban lv mszaki tartalkokat. A verseny viszont kihozta Schumacher kvalitsait. gy vezetett, mintha idmr krket futna, dz, elsznt munkt vgzett a voln mgtt, felvitte az lre a Benettont, s ott is tartotta. Hogy is mondta Jackie Stewart? "A verseny az, ami a legersebbnek kedvez". Ezen tlmenen a kerpeni jzanul, szmtan is vezetett, nem ksztett elre taktikai terveket, hanem mindig rugalmasan fogta fel a dolgokat. Ross Brawn sszegyjttt annyi tapasztalatot, hogy a tuds magasabb fokt prezentlja, a csapat menet kzben kpes volt taktikt vltoztatni. Schumacher maga erltette a tempt rendesen, de ekzben figyelt, rtkelt s gondolkodott. Mikzben lekrztt 1-2 versenyzt mg arra is volt energija, hogy rdin megbeszlje elkpzelseit Ross Brownnal...
A taktikai versenyzs kes pldja volt a Francia Nagydj. Hill vezetett, Schumi kvette, amikor befogtk az utolskat. Hill nem tudott elmenni mellettk, hiba prblkozott, s volt mg tz kre a kerkcserje eltt. Schumi viszont kapcsolt, ltva a forgalmat azonnal kiment a depba, mintsem feltartsk. Amikor aztn kijtt, tiszta volt eltte a plya, ment ami a csvn kifrt, mikzben Hillt mg mindig feltartottk ugyanazok. Amikor aztn Hill is tltette magt a tervezett kerkcsern, s bejtt a plyra, Schumi mr 10 msodperccel vezetett...
Tanulsgos volt mg taktikai szempontbl az Eurpa GP. Jean Alesi 45 msodperc elnybl sem tudott gyzni, mert Schumi tbb rszre szabdalta a tvot, s mindig friss abroncsokkal s kevs zemanyaggal ment, nagykanllal ette meg a kzttk lv klnbsget. Hrom krrel a cl eltt berte s megelzte a gumijval takarkoskod Alesit.
Adelaide azrt volt csak rdekes, mert az egy vadban szerezhet 10. gyzelem lehetsge a levegben lgott Schumi szmra - amely j vilgcscs belltsval kecsegtetett. Mansell volt a rekord mg ekkor, 9 gyzelemmel, 1992-bl. A rajt utn a kt Rothmans Williams hzott ell: Coulthard s Hill. Mgttk Berger (Ferrari), Schumi s Alesi (Ferrari) kvetkezett. Schumi megelzte Bergert, majd ksbb ment kereket cserlni, s az lrl mehetett a depba. Amikor visszatrt, Alesi mgtt volt egy kocsihosszal. A megtankolt Benettonnal azonnal megprblta elzni a francit, az egyenes vgn bellre is kerlt, de mindketten elszmtottk az egymstl becslt tvolsgot, a Ferrari kereke hozzrt a Benettonhoz, mindkt aut megpattant, ugrott egyet, de gy tnt, mehetnek tovbb. Pr perc mlva viszont Alesi a depba kanyarodott, s kiszllva feladta a viadalt. Schumi gpt fl percig vizsglgattk, aztn kiengedtk a plyra. De ezzel mg nem volt megoldva a gond, a nmet visszatrt a szerelihez, jabb fl perc vrakozs, a kocsi javthatatlannak bizonyult, Schumi is feladta a versenyt. Elgondolkodtat volt, hogy relatve tbb zemanyaggal ment olyan gyors krket, mint az ellenfelei resebb tankkal! Amikor viszont az autja volt knnyebb, akr egy msodperccel is gyorsabban teljestette a krket.
Vget rt egy korszak Schumi letben, 4 s fl v utn elvlt a Benettontl. Ilyenkor rdemes visszatekinteni, mrleget vonni. Nzzk most meg, hogy az 1986-ban debtlt Benetton csapatnl ki s milyen eredmnyeket rt el eddig (1995 vgig):
BENETTON STATISZTIKA 1986-1995
S VBP P GY Pole LK M.Schumacher 69 303 4,39 19 10 24 M.Brundle 16 38 2,38 - - - N.Piquet 32 70,5 2,20 3 - - J.Herbert 24 50 2,08 - - - A.Nannini 45 65 1,44 1 - 1 T.Boutsen 32 43 1,34 - - - R.Patrese 16 20 1,25 - - - G.Berger 16 17 1,06 1 - 2 J.Verstappen 10 10 1,00 - - - E.Pirro 2 2 1,00 - - - R.Moreno 15 14 0,93 - - - T.Fabi 32 14 0,44 - 2 2 J.J.Lehto 6 1 0,17 - - -
S = Start VBP = VB-pontok P = Plyatlag GY = Gyzelem LK = Leggyorsabb kr
Hihetetlen flny! Schumacher egymaga jobb eredmnyeket rt el, mint mindegyik, az sszes Benetton versenyz egyttvve. Termszetesen tbb alkalma volt erre, mint az akkor mg egy Benetton szezonos Bergernek (ezrt szmtottam ponttlagot) , de brmelyik teljes szezonjt ragadjuk ki, teljestmnye mindenhol kimagasl. Szp-szp, mondtk a szkeptikusok, de megltjuk jvre, vajon a Ferrarival, amellyel sem Prost, sem Mansell nem boldogult, mire fog jutni?
Az 1995-s vb vgeredmnye:
1. Schumacher Benetton 102 pont 2. Hill Williams 69 pont 3. Coulthard Williams 49 pont 4. Herbert Benetton 45 pont 5. Alesi Ferrari 42 pont 6. Berger Ferrari 31 pont
|