Nagyon tanulsgos volt Schumi szmra az 1993-as szezon, igazi vltlltst jelentett. Arra sarkallta, hogy mindent kihozzon magbl. Aki Sennval akar csatzni, az legyen gyors, ers s kitart, vgig maximumot nyjtva.
Patrese tkerlt a Benettonhoz (Camel szerzdse volt), de eslye sem volt az egyre magabiztosabb s dominnsabb Schumacher mellett, aki mr megtanulta, megismerte a plykat. Nem volt ritka, amikor egy teljes krt adott Patresnek, de az is megtrtnt, hogy kettt. Gondoljuk vgig: csak abban az esetben tudunk lekrzni valakit, ha krnknt gyorsabbak vagyunk nla tlagosan tbb, mint 1 msodperccel!
Dl-Afrika. A Benetton exkluzv szerzdse rtelmben jobb, frissebb fejleszts Ford motort kapott, mint az a McLaren, amely csak knyszerbl, utols megoldsknt vlasztotta ezt a motormrkt. Kyalamiban Schumacher kemnyen tmadta Sennt, bellrl megkezdte az elzst, amikor a brazil becsapta eltte a kaput. A nmet hirtelen menetirnynak httal tallta magt, fkezett, a motor lefulladt, s azonnal kiesett. Senna ksbb flrevonta Schumachert, hogy helyreigaztsa, amirt olyan veszlyes manverrel megtmadta. Ez volt az egyik jelentsgteljes pillanat, a fiatal versenyz nbizalmnak megingatsa, ami meghatroz lehetett volna jvje szempontjbl. Senna nehezen trte az tjba ll lelkes fiatalokat (lsd 1993 Suzuka: az jonc Eddie Irvine felpofozsa). Brazliban a felszrad plyn egyre jobban javultak az eslyei, a futam vgn mr a harmadik helyre tornszta fel magt, azok utn, hogy rosszkor, s rossz kerekeket kapott, s emiatt visszaesett. Schumi autja lendletvel az els kanyarban elzte le Herbertet (Lotus-Ford), de a dolog mg nem volt lefutva: Herbert vissza tudott vgni a kanyarkombinci vgn. Schumi ezt annyira szvre vette, hogy bdletes sebessgklnbsget rt el a kvetkez elzsi alkalomnl, s szinte elsuhant Herbert mellett.
Nagyon tanulsgos volt Schumi szmra az egsz 1993-as szezon, mert rnyomta blyegt a test-test elleni kzdelem, nem ritkn Ayrton Sennval! Ez igazi vltlltst jelentett Schumacher szmra, mert arra sarkallta, hogy mindent kihozzon magbl. Aki Sennval akar csatzni, annak nemcsak gyorsnak kell lennie, hanem ersnek is, kitartnak, vgig a teljes tvon kell maximumot nyjtania. Senna kztudomslag annyira rezte a versenyt, s a kanyarokat, hogy mindenkinl ksbb mert fkezni. Aki felveszi a kesztyt ellene, annak elszr is magasabb mentlis fokozatra kell kapcsolnia, kitolni a lehetsges fogalmt, ehhez btorsg kell, s kifinomult rzk. Ez a rabl-pandrosdi nagyszer iskola volt Schumacher szmra. Itt csiszoldott ki a jvend bajnok versenyzi karaktere, a szvs Schumacher, mert a frszt hozza rd, ha a tkrben megltod, valamint igen nehz megelzni, mivel nagyon ksn fkez, s merszebben veszi a gyors kanyarokat. Ez eddig ktfle stlusra utalt, Schumacherben viszont egyesltek, s tisztn ltszott, hogy lesz majd Senna keresztje a kvetkezkben. (Mindenkit le lehet gyzni, mindenkinek eljn a maga keresztje. Laudnak Prost, Prostnak Senna volt a vgzete.)
Donington Parkban futottk az Eurpa Nagydjat. Ez a nagyszer plya csak most rdemelte ki a Forma-1-rangjt. Az edzseken a Williamsek mentek a legjobban (min meglepets), a szrazra vltoz plyn. A futam napjra azonban igazi angol idjrs ksznttt mindenkire, kds, ess, bartsgtalan. Senna kivlan ment, az els krben hrom ellenfelt elzte le, s vgig vezetett. Schumacher egy ideig az lbolyt prblta kergetni, de valami gondja lehetett, vagy a plyval, vagy az idvel, vagy az autval. Meglepetst okozva kicsszott a kavicsgyba, s ott ragadt. Forgatta mg a Benetton kerekeit, rtelmetlenl, nem akarta elhinni, ami trtnt. Hrom futambl csak egyszer szerzett pontot.
 |
Alig vrta mr San Marint, valahogy szerette, kedvelte azt a plyt. Imolban az idjrs megvltozott a verseny kzben, Senna autja felmondta a szolglatot, Hill tkztt, Prost knnyen nyert, Schumacher 32 msodperccel mgtte msodik lett. Tz pontja volt, kt dobogs hely 4 versenybl, teht kezdte javtani a mrlegt.
Barcelona volt soron, melegben, szlcsendben. Hill tmadta Prostot, tz krt vezetett is, de kocsija elromlott, Prost maradt az len, utna jtt Senna s Schumacher. A verseny rdekes kergetzssel telt, Senna krlbell 500 mterrel volt Schumi eltt, aki igyekezett minl kzelebb kerlni hozz. 10-12 kr alatt tudott hozni rajta kt msodpercet, nagy erfesztsek rn. Krds volt, hogy megri-e az autt erltetnie, s kockztatnia? Egszen kzelre feljtt Senna mg, amikor utolrtk Zanardit (Lotus). Az olasz pilta a lekrzs segtsre flrehzdott, de motorja ppen akkor robbant fel, tlthatatlan fstfelht eregetve. Schumi pont mgtte ment, teljesen elvakultan kifutott a plyrl, s alig tudott visszakecmeregni. Ezzel vgleg leszakadt Senna mgl, de nini, mgiscsak hajrzott utna. Schumiban ez is j, nem szegi kedvt a remnytelen helyzet, ha tl nagy htrnyba kerl, akkor is maximlisan hajt. Mert mit lehet tudni, ugye? Az utols krben is brmi trtnhet az ellenfllel, s akkor szmt, hogy utolri-e a vgs pillanatban vagy sem.
Barcelonban Schumi kihajtotta magbl a futam leggyorsabb krt (1'20.989 = 211.006 km/h) - mikzben lnyegben behozhatatlanul messze, 11 msodperc htrnyban volt Senna mgtt. Nzzk csak, hogyan llt a vilgbajnoksg ponttblzata: Prost 34 pont - Senna 32 pont - Schumacher 14 pont - Hill 12 pont (stb.)
Monte-Carlo j alkalom azoknak, akik motorer htrnyuk ellenre kpesek kiugr teljestmnyre, esly a kisebbeknek. (Sennrl sokan tudjk, hogy 6-szor nyert Monacban. De azt sokan elfelejtik, hogy 1993-ban mr csak szerencsvel nyert Ayrton. A nemzedkvlts jeleknt itt volt Schumacher. Ahhoz, hogy Senna hatodszor is nyerni tudjon, ki kellett esnie elle egy fiatal, ambcizus piltnak, pont annak, akirl ez a dokumentum szl)
Prostot stop&go bntetsre tltk, mert bemozdult a rajt eltti pillanatban. Schumacher rklte meg a vezetst, mgtte jtt Senna. Itt mr nincs helye mellbeszlsnek, ez krem nylt szkanderozs a javbl. Schumacher erre vrt, lesben mehet Senna ellen. El is vette minden vezetstechnikai tudst. Nzzk csak, mit mutatnak a tnyek, azaz mit mrtek a stopperek, milyen krket mentek k ketten 1993-ban Monacban!
mi is volt az elzmny?
Schumi Senna (kl) Elnye: 1 kr 1'32,545 1'34,119 -1,574 -1,574 2 kr 1'27,405 1'28,034 -0,629 -2,203 3 kr 1'26,638 1'27,463 -0,825 -3,028 4 kr 1'26,359 1'26,593 -0,234 -3,262 5 kr 1'25,861 1'26,634 -0,773 -4,035 6 kr 1'25,311 1'26,361 -1,050 -5,085 7 kr 1'25,027 1'25,388 -0,361 -5,446 8 kr 1'24,774 1'25,824 -1,050 -6,496 9 kr 1'24,298 1'25,660 -1,362 -7,858 10 kr 1'24,452 1'25,490 -1,043 -8,901 11 kr 1'24,792 1'26,047 -1,255 -10,156 12 kr 1'26,966 1'25,569 1,397 -8,759 13 kr 1'24,722 1'26,875 -2,153 -10,912 14 kr 1'26,187 1'27,044 -0,857 -11,769 15 kr 1'25,079 1'25,978 -0,899 -12,668 16 kr 1'24,475 1'25,674 -1,199 -13,867 17 kr 1'24,809 1'28,657 -3,848 -17,715 18 kr 1'24,177 1'26,279 -2,102 -19,817 19 kr 1'26,591 1'25,318 1,273 -18,544 20 kr 1'24,609 1'25,223 -0,614 -19,158 21 kr 1'26,356 1'24,919 1,437 -17,721 22 kr 1'24,755 1'24,582 0,173 -17,548 23 kr 1'24,647 1'24,462 0,185 -17,363 24 kr 1'24,968 1'25,205 -0,237 -17,600 25 kr 1'26,765 1'26,248 0,517 -17,083 26 kr 1'24,281 1'24,901 -0,620 -17,703 27 kr 1'24,762 1'24,812 -0,050 -17,753 28 kr 1'27,688 1'24,773 2,915 -14,838
Na de nzzk a tnyeket: Sennval szembeni elnyt egszen 19 msodpercig felvitte! Itt az emberi tuds, tehetsg nyilatkozott meg, feltnen. Schumi a huszonnyolc lefutott versenykrt (teht pontosan 93.184 km tvot) 139.731 km/rs tlaggal futotta le. Pedig a Benetton tankja mg tbb, mint flig volt tltve akkor! A gyztes Senna tlaga 138,83 km/ra volt, pedig kiautzhatta azt a legutols literig...
 |
Montrealban a Benetton csapat nagy remnyeket fztt a tkletestett csszsgtlhoz. Ehhez kpest gy rajtolt el Schumi, mintha egy szria Ford Mondeo lenne alatta, rengeteg helyet elvesztett azonnal. Ahogy fogyott az zemanyag a kocsibl, gy fekdt egyre jobban a plyn, mr Sennt ldzte (megint egymsra talltak ht) s kzel volt az elzsi manver pillanata, amikor is a brazil autja lelassult, majd kimlt. Senna t akart menni Schumi eltt a msik plyaoldalra, majdnem sszertek, veszlyes pillanat volt. Prost nyert, Hill lett a harmadik, a kt extragyors Williams-Renault kz keldtt be a Benettonnal az ambcizus nmet fiatalember. Msodik lett, ragyog eredmny, ilyen problematikus rajtols utn. Mikzben a szguld cirkusz meznye mr csomagolt, Patrese felvetette, hogy pihenskpp nzzk meg egytt a vrost. A gyermekarc Schumacher ugyan tallt egy nmet ttermet, de kptelen volt igazolni, hogy elmlt 21 ves, ezrt a pincr mg srt sem szolglt fel neki. Schumacher: "A pincr nagyon felbosszantott, tipikus nmet, a szablyaival."
Silverstoneban negyediknek kezdte a futamot, Hill, Senna s Prost nyomban. Prost csak nehezen elzte meg Sennt, aki a maga mdjn "betartott" neki, ekzben Schumi felzrkzott Sennra. A Hangr egyenes vgn nagyobb lendletet rt el, megelzte Sennt. A Ford jabb fejleszts motorjnak plusz 25 lereje ktsgkvl segtett ebben. Mivel Hill motorja elfstlt, Prost megnyerte lete 50-ik (!) futamt, mgtte Schumi lett a msodik 7.6 msodperc htrnnyal. Nzzk, hogyan llt a bajnoksg ekkor: 1.Prost 67 pont - 2.Senna 47 pont - 3.Schumacher 30 pont - 4.Hill 28 pont - 5.Patrese 9 pont - 6.Brundle 9 pont.
Hockenheimben, a hazai plyn jl rajtolt, Hill utn msodikknt kvetkezett. Prost s Senna majdnem sszegabalyodtak a lasstnl, de mivel a Williams szinte replt, Prostnak kevs idejbe kerlt jra felzrkznia, elment Schumi mellett, s mris msodik volt. t perccel a vge eltt Hill defektet kapott az len, kiesett. A leint br ezt llapthatta meg: els Prost, msodik Schumacher, harmadik Berger. (A futam anekdotjhoz rjk azt a Ferrari zszlt, melyen a csaldott szurkolk az gaskod lovat egy szomor, lg fl csacsival helyettestettk. Majd ltni fogjuk, hogy ez a kedves csacsi milyen hatkony vrtmlesztsen megy keresztl, hrom v mlva, egy MS monogrammot visel autversenyz hathats kzremkdsvel.)
A magyar verseny szemlltetett valamit, egy kpessget, ami csak a legnagyobbaknak adatik meg. Schumi az els kanyart a 2. helyen vette be, tudjuk ez az, ahol lefel kell menni, s gy jobbra fordulni - de rontott, szlesen fordult, fkeznie kellett, s pr helyet rgtn elvesztett. Hamar sszekapta magt, rohant a tbbiek utn, s az egyenes vgn - pont ott, ahol eltte rontott - nagy lendlettel kvlrl krbeautzta Bergert. Ez igen rdekes, hiszen ha valaki elront egy kanyart, mghozz majdnem vgzetesen, akkor arra a szakaszra jobban odafigyel, gondolvn, hogy az "rzs gy" szmra. Schumi tudatosan azonnal lekaszlja a mumus fejt, annl btrabban megy ott, csakazrtis. Nem hagyja magt megflemlteni. A sietsg megbosszulta magt, kiprdlt a sikn eltti hzs jobbosnl, de visszatrt, s megint elkezdte ellrl a felzrkzst, mr msodszor aznap. Bergert utolrte, s vajon hol elzte meg? Ht a "bibis" rszen, az els kanyarban, lefel menetben, alig fkezve, nagy lendlettel! Ezzel tudatosan fellrja magban a kanyarokkal szembeni rossz elrzett, tlett. Mindez nagyon ltvnyos volt, de sajnos hibaval, mert az aut megadta magt.
 |
Schumi ezt a meghatroz fejldst egy hagyomnyos, Ford V8-as kocsiban rte le, amelynek nem volt szmtgpes hajtsvezrlse, s amelynek nem volt eslye arra, hogy versenyt nyerjen. A megmaradt szmtsba jhet fejlesztsk a csszsgtl volt, amely rendszer a hajtott kerekek egynem kapcsolatt biztostotta az ttal. A 72 kg-os nmet pilta olyan kemnyen s elszntan vezetett, hogy 5-szr futotta meg a leggyorsabb versenykrt a szezonban, (a tbbiek: Prost 6, Hill 4, Senna 1), elment a vgs hatrig, rngatta az rdg bajuszt rendesen, totlisan leterhelte a kocsijt, ahhoz kpest mgis befejezte a versenyeket!
Belgiumba ment a cirkusz - a tavalyi nagy gyzelem helyszne, Shumi igyekezett ezt megismtelni. De a rajtnl ugyanaz a gond volt a kuplunggal, mint Montrealban - htramaradt a krltte gyorsul ellenfelek kztt, s kezdhette ellrl a felzrkzst. Tizennyolc kr kellett ahhoz, majdnem a fl tv, hogy felkapaszkodjon a harmadik helyre. Amikor Prost visszatrt a kerkcserbl, pont Schumi el kerlt. A Professzor vesztre a nmet tbblet lendlete s kockztatsi hajlama gyzedelmeskedett felette, a dombtetn Schumi kifkezte Prostot, s a msodik helyen rt clba. A Benetton alvza meglehetsen alacsonyra volt lltva, lettt, szrta a szikrkat.
A parkerdben ltestett monzai plyn a 3.helyen kezdte meg a futamot, Prost s Alesi mgtt ment (Hill kerekn tugrott Senna, mindketten leszakadtak). Az Ascari Varient kanyarban elzte le Alesit (alighogy tjttek a hd alatt) - ekzben Hill htulrl egyre jobban kezdett felzrkzni. Schumi 2.helye Prost mgtt mr bizonytalann vlt Hill nyomsa alatt, s ekkor a V8-as Ford motor felmondta a szolglatot.
Emlkezetes marad az 1993-as estorili verseny, ahogy taktikban megverte Alain Prostot, s megnyerte nagydjat. Tbbszr is megnztem a futamot, s nem brtam rjnni, hol a fenben nyert Schumacher 15 msodpercet. Taln idutazst hajtott vgre? R kell jnnnk, hogy gondosan elemzi elre a majdani kerkcserk folyamatt, elkpzeli amikor az kerekeit kicserlik, a tbbiek milyen gyorsan tudnak majd menni, s hogy lehetne ezt a legkedvezbb krben, teht a legidelisabban kivitelezni. Furcsa, de a mezny nagyobbik fele nem tri ezen magt, tankolnak a fltvnl, akkor cserlik a kereket is, s klnben is majd megltjuk, mintha a dolog sszetettsge, sok vltozja elrettenten ket. Gondolkodni se rdemes rajta? Schumacher aprlkosan elemezi ezt a dolgot, idt s energit szn r, aztn a versenyen egyszer csak testet lt az elkpzels. Estorilban pimasz vigyorral a szja sarkban megjegyezte, hogy autja j, s mivel jvre elektronikus gzpedl s kiprgsgtl nlkl llnak rajthoz, mg Sennnak is fel kell ktnie a nadrgjt. Prost csendesen megjegyezte: "Most, hogy visszavonultam, Michael lehet az utdom a trnon, mert tkletesen rett a vilgbajnoki cmre."
Suzukban volt egy incidense a Triangulum Siknban, annyira sszekoccant Hill gpvel, hogy hamar vge lett a versenynek. Komoly veszlybe kerlt a csapat szmra a konstruktri msodik helyezs, melyet mr eltte vatosan kiltsba helyeztek. A McLaren jobban ment az v vge fel, megkaptk a fejlettebb Ford motort. A Benettonnl Suzukban aggodalom lt ki az arcokra: Patrese bukott az edzsen, csak a gondvisels mentette meg, ehhez jtt Schumi tkzse a futamon. A nap vgn az ellenlbas McLarenben Senna gyztt - ez mr sok volt a rosszbl. A McLaren 74 ponttal rendelkezett, a Benetton 72 ponttal. (Most ne is beszljnk az aktv kerkfelfggeszts, 158 pontos Williams kocsikrl.)
Adelaide volt csak htra, egy glafutam, lnyegben tt nlkl, mert mr nagyokk vltak az egyni sszetettben a pontklnbsgek. Senna, Prost, Hill volt az els hrom helyen, ket kvette Schumi. Az aut ezttal is megadta magt, ki kellett llnia, rosszz befejezse volt az vadnak. A kommenttorok mr ksz voltak az elmlettel, szthajtotta kocsijt. Engedtessk meg egy parnyi megjegyzs a rszemrl, ha egy Forma-1-es kocsi motorja j, azt kptelensg a fltv elrse eltt szthajtani....
Flrertshez vezet az a hevenyszett megllapts, hogy "csak" gyorsabb mint brki ms, s tr-zz rohan elre, tessk me itt van a tipikus nmet munkamnis tpus... n ezen a jellemzsen csak nagyokat nevetek. Szerintem gyakran visszafogja magt, s az a bizonyos Schumacher-effektus, amit neki tulajdontanak (az a krnknti csaknem 1 msodperc, amennyivel gyorsabb tud lenni) csak felttelesen igaz, ersen indokolt kockzat sorn. Enlkl is gyorsabb, igaz nem 1 msodperccel. Viszont amikor kell, rgtn meg tudja csinlni! Mintha Sennt s Prostot tvzte volna, olyan versenyzv vlt. Ha ez a kvalits megnyilvnul, bizony kevs jval kecsegteti az ellenfeleket. Egy megbzhat autban l, gyors s a precizitsra motivlt ember minimlis eslyt sem fog adni ellenfeleinek. Mit remlhetnek az ellensg strban? Semmit.
Az 1993-as vb vgeredmnye:
1. Prost Williams 99 pont 2. Senna McLaren 73 pont 3. Hill Williams 69 pon 4. Schumacher Benetton 52 pont 5. Patrese Benetton 20 pont 6. Alesi Ferrari 16 pont
|